- Advertentie -
Start | Geschiedenis

Geschiedenis

Het onstaan van de knooppunten

Begonnen in Belgisch Limburg

Waar komen de knooppunten vandaan? Na de sluiting van de steenkoolmijnen in Belgisch Limburg zocht men naar mogelijkheden om nieuwe economische activiteiten te ontwikkelen in dit gebied. Er waren plannen om er een groot educatief park van te maken. Voormalig mijningenieur Hugo Bollen vond dit jammer omdat dit, volgens hem, ten koste van de natuur zou gaan. Daarop kwam hij met een plan om een recreatief fietsknooppuntennetwerk aan te leggen om zo mensen in contact te brengen met de natuur. De gedachte achter het netwerk was dat iedereen eenvoudig zijn eigen route kon maken met een lengte naar keuze. Hij kreeg de kans om dit systeem ook daadwerkelijk aan te leggen en in 1995 werd het eerste traject geopend.
Het verhaal van Hugo Bollen | Visitlimburg.be

In heel Vlaanderen

Al snel bleken de knooppunten enorm aan te slaan en spoedig werd het systeem ingevoerd in heel Vlaanderen. Naast knooppunten voor fietsers kwamen er ook knooppunten voor wandelaars en ruiters. Maar het netwerk in heel Vlaanderen werd alleen voor fietsen aangelegd.

Naar Nederland

De grensstreek met Vlaanderen zag het succes en vanaf de eeuwwisseling kwamen in Zuid-Limburg en Brabant de eerste fietsknooppuntnetwerken. Dit breidde zich steeds verder naar het noorden uit totdat in 2014 heel Nederland van knooppunten was voorzien. Alleen de meeste Waddeneilanden hebben geen knooppunten. Inmiddels worden ook bestaande wandelnetwerken omgebouwd tot knooppuntennetwerken en zijn er in Gelderland en Overijssel netwerken voor ruiters. In Noord-Holland en Zuid-Holland worden de knooppunten zelfs voor recreatief waterverkeer toegepast.

Wallonie is bijna compleet

In Wallonië is men druk bezig met het uitzetten van het knooppuntennetwerk. Hoewel pas later begonnen dan in Vlaanderen is het inmiddels bijna compleet.

Duitsland is ook begonnen

Ook in Duitsland ziet men het succes van de fietsknooppunten. Inmiddels is de hele strook grenzend aan Nederland en België voorzien van knooppuntennetwerken. Inmiddels ontstaan eveneens in het oosten van Duitsland netwerken tot aan de Poolse grens.

En verder in Europa

De knooppuntennetwerken vind je op steeds meer plekken in Europa. Zo is er al langere tijd een klein netwerk in Oostenrijk (zie https://www.murtal.at/steiermark/sommer/nimms-radl/radknotensystem-murtal), zijn er knooppunten in Slovenië (zie https://mijnslovenie.com/fietsen-met-een-nederlands-tintje/) en begint ook Noord-Frankrijk de eerste netwerken aan te leggen.
© 2024 FIETSKNOOP | Colofon